ספרים דיגיטליים – העתיד כבר כאן

האם הספרים המודפסים הולכים ונעלמים מן העולם? מי שביקר בשבוע הספר או פקד חנות ספרים בזמן מבצע משמעותי, מן הסתם ישיב על השאלה הזאת בשלילה. נראה שהספרים נדפסים בקצב מהיר יותר, ואנו רואים המוני כריכות חדשות ונוצצות על מדפי החנויות. ובכל זאת, ישנה תנועה שקטה אך מובהקת לכיוון של הספרים הווירטואליים. כך למשל, אנו רואים איך המודעות לסביבה גורמת ליותר ויותר אנשים להיות מוטרדים מהרכישה של ספרים שעושים שימוש בתועפות נייר יקר. ההתנגדות לתרבות הצריכה גורמת לאנשים רבים להעדיף את הספר הדיגיטלי – הזול יותר – על פני ספר יקר וחדש. ולבסוף – ההתמכרות למגע של הספר ולהפיכת הדפים הולכת ונעלמת, והילדים של היום מתרגלים לצרוך מידע על גבי מסכים.

המבוגרים שבינינו עדיין זוכרים את קלטות הווידיאו שנעלמו מן העולם, את תקליטי הוויניל ואת הדיסקטים של המחשבים. המציאות הולכת ומשתנה סביבנו, והקדמה דוחפת אנשים לשנות את העדפותיהם ומכחידה תעשיות שלמות. כאשר אנחנו מחפשים היום אחרי סטיבן קינג ספרים מומלצים נמצא פתאום אפשרויות זולות וזמינות לספרים דיגיטליים. הקוראים האלקטרוניים ומחשבי הטאבלט הם נוחים מאד לשימוש, ומי שמתגבר על ההתנגדות לחידוש נהנה מאד מהאפשרות לחסוך בכסף, לקבל את הספר מיידית וללא טרחה – וכמובן, לחסוך במקום אחסון בהמשך.

צועדים אל העתיד

מי מאיתנו שמכירים ונהנים מספריה של סמנתה יאנג ספרים צריכים לדעת שהעולם של הספרים הדיגיטליים שינה באופן דרמטי שוק ההוצאה לאור. אם פעם סופר חדש היה צריך לפלס לעצמו דרך בין הוצאות ספרים בררניות ושמרניות, כיום הוא יכול לפנות ישירות את קהל היעד. יתכן מאד שספרים כמו אלה של סמנתה יאנג ספרים לא היו רואים אור בעולם המסורתי יותר של ההוצאה לאור. אבל כדי להוציא ספר ווירטואלי נדרשים משאבים נמוכים יותר, וכדי לשווק אותו אפשר להשתמש ברשתות החברתיות. כך שאנחנו רואים בחנויות הספרים הדיגיטליים סופרים וותיקים ומוכרים כמו סטיבן קינג ספרים מומלצים לצד סופרים חדשים ואנונימיים שפשוט דיברו ישירות ללב הקהל.

אלו מאיתנו שיוצרים קשר רגשי עם דפיו של הספר הממשי אולי מתקשים להאמין בכך, אבל סביר מאד להניח שככל שהשנים ינקפו יותר ויותר אנשים יעברו לעולם הספרים הדיגיטליים. כמו תופעות מוכרות ואהובות אחרות – הספרים הפיזיים עשויים להפוך לפריט לאספנים. אין טעם להצטער על הקדמה שמביאה עמה יתרונות שונים עבור הסביבה ועבור עולם הספרות. כדאי פשוט לצעוד עם הזמן, ולהתחיל לעבור לעולם הנפלא של הספרים הדיגיטליים.