ניהול תקציב מקצועי

 

יש חשיבות לניהול פיננסי נכון ומקצועי לכל עסק בכל גודל שהוא. אחת המחלקות החשובות בכל עסק גדול או בחברת ענק הינה מחלקת הכספים ותפקידה היא לנהל היטב את תזרים המזומנים השוטף. בעסק קטן הדברים הינם פשוטים יותר בגלל כמות הפעולות המצומצם, אולם, ניהול לא נכון יכול לזעזע אותו דווקא בגלל גודלו והמשאבים המצומצמים שיש לבעליו. לעיתים, מעידה אחת והחלטה לא נכונה יובילו את העסק למצב לא נעים מול הבנק המממן, ומכאן יכולה להיות דרך קצרה לקריסת העסק או להשבתתו לתקופות ארוכות.

לכל עסק יש תקציב שעליו מחליטים בהתאם לצרכים השונים והמשתנים. הוא מורכב מכספים שמיועדים למו"פ, לניהול, להצטיידות, לשיווק ומכירות, לרווחה ולעוד מטרות ומשימות. התקציב הינו, לרוב, שנתי ומחולק להוצאות כספיות שמתבצעות כל חודש. האתגר שעומד בפני מנהל הכספים הוא לנהל את התקציב בצורה מושלמת תוך התחשבות בכל מיני פרמטרים משתנים. ניהול תקציב חייב להיות מדויק וניתן לבצעו באמצעות תוכנות מתאימות. ניהול הכסף ייעשה היטב וימנעו טעויות קריטיות כאשר התוכנה היא זאת שמנהלת את התקציב בהתאם לפרמטרים מקדימים שהוזנו על ידי בעל העסק או מנהל החשבונות של העסק.

ניהול פיננסי איכותי וחף מטעויות

אתגר לא פשוט ואפילו קשה יותר הינו ניהול תזרים מזומנים לעסק, והדבר נובע בראש וראשונה מסביבת העבודה המשתנה והדינאמית. בעת ניהול של תזרים מזומנים צריך להתחשב בפרמטרים קבועים ובכאלו שלא תמיד ניתן להעריך. יש מסגרת אשראי לכל עסק והוא חייב לעמוד בו מול הבנק. יש הוצאות קבועות כמו משכורות שחייבות להיות משולמות במועד. יש מיסים דוגמת מע"מ שחייבים לשלם במועד. יש תשלומי ספקים שניתן לשנות מועדי תשלומם. יש נעלם גדול אחד והוא: התקבולים מהלקוחות. לקוחות יכולים לעכב תשלומים ואז ליצור מצב של חוסר נזילות. ניהול תזרים מזומנים חייב להתחשב בכל אלו ולקחת בחשבון גם עתודות כספיות בעת הצורך.

עסק בתחילת הדרך הינו עסק שעדיין אין לו די הכנסות וחייב להיות ממוקד מאוד ובעל ניהול תקציב וניהול תזרים מזומנים מדויק ומחושב מאוד. עסק גדול חייב ניהול כספי איכותי מאחר וכל טעות יכולה לגרום לנזקים קשים, ולעיתים בלתי הפיכים. מומלץ להשתמש בתוכנות ניהול כספים איכותיות כדי להקטין את האפשרויות לטעויות. עסק נוסד כדי להרוויח וליצר הכנסה לבעליו, למנהליו ועובדיו. חבל מאוד שיושקעו מאמצים וכספים רבים בשיווק, מכירות, לוגיסטיקה וכל השאר ולמסמס רווחים בגלל טעויות ניהול בתחום הפיננסי.