מה זה נדל"ן מסחרי וכיצד שונה מנדל"ן "רגיל"?

במאמר הבא בחרנו להתמקד בעולם הנדל"ן ולהסביר מהו נדל"ן בעצם ומהם סוגי הנדל"ן הקיימים השונים בארץ ישראל ובעולם כולו. הצטרפו אלינו ולמדו נדל"ן מהו, מהם סוגי הנדל"ן הקיימים והשוני בין סוגים אלו. הבה נתחיל..

הגדרתו של נדל"ן

טרם נעבור אל הגדרת סוגי הנדל"ן ואל ההבדלים ביניהם, הבה נתוודע אל הגדרת הנדל"ן הכללית. ראשי התיבות נדל"ן הם 'נכסי דלא נידי' ומדובר בנכסים שהם אינם מיטלטלין, משמע קרקע הכוללת את כל הבנוי ו/או הנטוע עליה. מבחינת ההגדרה של המקרקעין מדובר בכל המחובר בדרך קבע אל הקרקע או באופן ארעי (על פי הגדרות). על מנת להיות הבעלים של נכסי נדל"ן, יש לרכוש או לקבל (בדרכי ירושה, מתנה, העברת זכויות ועוד) את הזכויות על הנכס. מעבר לזכות הבעלות על הנכס, ניתן לקבל או לרכוש את הזכות לעשות בנכס שימוש כדוגמת שכירה או חכירה. כאשר אדם או גוף כלשהו מחזיקים בבעלות על נכסי נדל"ן, הרי שמותר להם (במסגרת החוק כמובן) לבצע בהם עסקאות. לצד זכויות אלו יש לשלם את החובות הקיימים בתצורת היטלי השבחה, היטלי מיסים ועוד.

סוגי הנדל"ן

ישנם מספר סוגי נכסי נדל"ן וניתן לחלקם לשניים עיקריים: נדל"ן מסחרי ונדל"ן רגיל.

נדל"ן מסחרי – סוג זה של נדל"ן מכיל נכסים מסחריים בהם ישנו שימוש שאינו פרטי אלא שימוש בעבור מטרות מסחר. בין סוגי הנכסים הקיימים נמצא: משרדים ובנייני משרדים, שטחי מסחר, שטחי לוגיסטיקה, מבני תעשייה, מחסנים, קרקעות ועוד. נכסים אלו משמשים לתעשייה בעיקר ובעלותם היא של גוף ו/או חברה ו/או קבוצה ו/או ארגון או בבעלות של משקיע או משקיעים.

נדל"ן רגיל – כאן מדובר על נכסי נדל"ן המורכבים בעיקר מבתים פרטיים ודירות, כאשר השימוש בהם לרוב הוא שימוש לצרכי מגורים פרטיים. למעשה נדל"ן רגיל יכול גם להפיק תשואה כאשר משכירים אותו או חלקו אך אין מדובר בנכס מסחרי בו מתקיים מסחר.

אז מה ההבדל? על שאלה זו יש תשובה מאוד ברורה והיא העובדה שבנדל"ן מסחרי המטרה היא לקיים מסחר ולהרוויח תשואה, בין אם בתצורה ישירה לבין אם בתצורה עקיפה בעוד שבנדל"ן פרטי המטרה היא לרוב בעבור מגורים.

לסיכום בארץ ישראל בפרט ובעולם כולו בכלל, ישנם סוגי נדל"ן רבים ודרכי רכישה או שכירת נכסים רבות. כאשר רוצה אדם להשקיע בנכס נדל"ן מסחרי, עליו לנהוג אחרת לחלוטין אל מול נדל"ן מסורתי.