מדברים ירוק – הדברה ללא פגיעה

משמעות המילה 'הדברה' היא חיסול. חיסול של חרקים או מזיקים באמצעות פיזור רעל. ההגדרה המילונאית של הדברה אינה תקפה במלואה נכון לשנת 2016 וזאת משום השינויים שחלו בשנים האחרונות. נכון להיום המגמה השלטת היא מגמת שימור הסביבה והטבע, דבר שהוביל אל המצאת ההדברה הירוקה. כלומר, הדברה אקולוגית שאינה עושה שימוש בחומרים רעילים או שעושה שימוש בכמויות מזעריות של כימיקלים רעילים. אם עד לפני מספר שנים ההדברה הירוקה הייתה חדשנית ורבים עוד העדיפו את ההדברה הקונבנציונאלית, כיום רוב האנשים מזמינים שירותי הדברה ירוקה.

 

לא פוגעים – רק מרחיקים

ההדברה הירוקה היא הדברה שיכולה לשלב כל מיני סוגי חומרים ביולוגיים שתפקידים העיקרי הוא לחסל את המזיקים ולא את הסביבה וציוד מיוחד שאינו מזיק לסביבה, כמו למשל מתקנים אלקטרוניים להרחקת יונים ועוד. הדברות נעשות משום העובדה שהמכרסמים והחרקים מטרידים בנוכחות שלהם ומעבירים מחלות רבות. תיקנים וסוגים אחרים של מזיקים נוהגים לפקוד את פחי הזבל ופיר הביוב והמכרסמים יכול לשאת נגיפים של מחלות שונות ולגרום לנזקים גדולים שידרשו הוצאות גדולות עבור בעבור תיקונם.

 

הדברה ירוקה צריכה להיעשות אך ורק על ידי מדבירים מקצועיים ומוסמכים בסוג זה של הדברות. הדבר הראשון אותו יש לבדוק טרם הזמנת מדבירים הוא האם הם מבצעים הדברה אקולוגית. לאחר מכן יש לוודא שאותם מדבירים הם מדבירים מוסמכים בעלי ההיתר הדרוש (רוב המדבירים מפרסמים היתר זה באתר האינטרנט שלהם). חשוב לדעת שההיתר ניתן על ידי המשרד להגנת הסביבה ולכן תמיד יש לבחון אותו בקפדנות, שהרי יש שרלטנים בכל תחום. רוב המדבירים המקצעיים רשומים בארגון המדבירים וניתן לראות האם יש להם רישיון גם באתר של משרד הגנת הסביבה. דברים חשובים נוספים אותם יש לברר הם האם כל חומרי ההדברה והציוד בו משתמש המדביר אכן הותרו לשימוש מבחינה חוקית על ידי משרד החקלאות ומשרד הבריאות, האם המדביר מספק אחריות על עבודת ההדברה אותה הוא מבצע ומה כוללות הדברות ירוקות.

 

לסיכום, המגמה הרווחת כיום בעולם ההדברה היא המגמה הירוקה. מגמה שתפקידה לא לפגוע ולנטרל את החרקים אלא להרחיק אותם מהסביבה הביתית וזאת על ידי שימוש בחומרים וציוד שאינו מזיק לסביבה, לבני האדם ולחיות המחמד. מדביר מוסמך שמספק שירותי הדברה אקולוגית יקפיד לאתר את הבעיה (את המפגע), לנטר ורק לאחר מכן להתחיל בפעולת ההדברה.