למה לי לימודי פוליטיקה עכשיו?

למה לי פוליטיקה עכשיו? שואל את עצמו יובל בנאי באחד מלהיטיה האהובים ביותר של להקת משינה, וככל הנראה התשובה טמונה במילה עכשיו, כלומר בהווה שלנו. בכל רגע נתון  העולם משתנה עקב שינויים פוליטיים כאלו ואחרים המשפיעים בסופו של דבר על הליך החיים של כל אחד ואחת מאיתנו.

casual students at university

לימודי הפוליטיקה ומציאות חיינו

לימודי פוליטיקה המהווים חלק בלתי נפרד מתחום מדעי המדינה, מהווים את אחד ממסלולי הלימוד הדינמיים והמרתקים ביותר בכל אחד ממוסדות הלימוד להשכלה גבוהה, וזאת בשל הדינאמיקה של הפוליטיקה הישראלית והפוליטיקה העולמית במסגרת מה שמכונה יחסים בינלאומיים. לימודי הפוליטיקה אומנם אינם נועדו רק לאילו מביניכם המייעדים את חייהם לטובת קריירה פוליטית, אלא לכל אחד ואחת מכם המעוניין להבין מה היא הדינאמיקה באמצעותה נבנים תהליכים פוליטיים ברחבי העולם וכיצד הם משפיעים על חיינו. אם נתבונן במבט מעמיק לרגע על המצב הפוליטי ברחבי העולם (בכל זמן נתון), נגלה ששינוי כזה או אחר במדינה מסוימת משפיע בצורה מהותית על ההיבטים הפוליטיים בכל מדינות העולם (או במרביתן לפחות). לצורך הדוגמא ניקח את בעיית הפליטים המתרחשת לנגד עינינו בימים אלו. מכל רחבי אפריקה והמזרח התיכון, נוהרים מאות אלפי פליטים ליבשת אירופה, וזאת לצורך ביסוס חייהם במדינות מערביות ומפותחות בהן הם יוכלו לקיים את עצמם ואת בני משפחותיהם. בעיית הפליטים נמצאת בראש מהדורות החדשות בכל רחבי העולם כבר מספר שבועות, וככל הנראה הבעיה תלך ותעמיק ככל שהזמן יחלוף וככל שהיקף הפליטים ילך ויגדל.

הפליטים הנוהרים לרחבי יבשת אירופה, מציבים בעיות פוליטיות בכל אחת מהמדינות אליהן הם מגיעים, וזאת בשל חילוקי הדעות בין מנהיגי היבשת ובין האזרחים בכל אחת מהמדינות האירופאיות. חלק מהאזרחים והמנהיגים הפוליטיים קוראים לחלוקה הוגנת ושווה בין מדינות אירופה בכל הנוגע לקליטת הפליטים וחלק מהאזרחים והמנהיגים הפוליטיים קוראים לגירוש הפליטים והעברתם למדינות אחרות ביבשת.

בכל הנוגע לתחומי יחסים בינלאומיים בין המדינות השונות ברחבי העולם, אנו עדים כיום למצב בו מדינות העולם מנסות לקיים ביניהן דיאלוג לצורך פתרון הבעיה וחלוקת הנטל בנוגע לקליטת הפליטים, כאשר גם מדינות ליברליות בכל הנוגע למדיניות ההגירה שלהן (כגון גרמניה, צרפת ואוסטריה) מודעת לכך שהן אינן יוכלו לקלוט את מאות אלפי הפליטים המבקשים עבורם מסגרת חיים חדשה. בשורה התחתונה: לימודי פוליטיקה, ממשל ויחסים בינלאומיים, נועדו בין היתר לצורך הבנת התהליכים הפוליטיים המתרחשים לנגד עינינו, דוגמת סוגית הפליטים ונושאים פוליטיים רבים ונוספים המהווים חלק בלתי נפרד מחיינו.