בניה ירוקה בבית החלומות שלכם

כשזוג צעיר בונה לו את בית החלומות, ובאופן מיוחד כאשר מדובר בבית צמוד קרקע, הוא לרוב מתחיל את הפרויקט כשבידיו רשימה ארוכה של שאיפות ומשאלות. גג רעפים או גג ישר, חלונות מעוגלים או פשוטים, מראה רטרו או מראה מודרני ועוד ועוד בחירות. בשנים האחרונות אנחנו מבחינים במגמה שהיא גם עיצובית וגם מהותית של בניה ירוקה ומחוברת לסביבה. ההתחשבות בסביבה אינה סתם אופנה חולפת, אלא מגמה של ממש שהולכת ומתגברת ככל שהמודעות לנזקים הגדולים שהאדם מייצר סביבו גוברת. ולמגמה הזו יש השלכות אסתטיות כמו גם השלכות מעשיות בזמן שזוגות צעירים מתכננים את ביתם לעתיד.צימר בצפון
בניה קלה היא טכניקת בניה מתקדמת שמשמשת כיום במבנים רבים בארץ – מבני ציבור, בתי עסק ובתים פרטיים. בניגוד לשיטה המוכרת לכולו מימים ימימה החומרים הישנים נזנחו ואנחנו לא פוגשים יותר בלוקים, מתכת ומלט. החומרים הם טבעיים יותר, קלים יותר לשינוע ולהתקנה: תשתיות מעץ, פלטות מבודדות גדולות ותהליכי בידוד מגוונים. מי שיסע לבדוק את הנושא יגלה שכיום בניה קלה בצפון נעשית ממגוון חומרים שחלקם בקושי נראו בעבר. המראה היפה של בתי העץ נשקף אלינו כמעט בכל יישוב. כל אלה הם סימנים לכך שהבניה הירוקה והקלה הפכה לחלק בלתי נפרד מן הבניה החדשנית בישראל.
בניה קלה שומרת על איכות הסביבה ועל הכיס
מעבר למודעות לצורכי הסביבה, שהיא חשובה כשלעצמה, הזוג הצעיר מגן גם על כיסו ועל התקציב שלו. כאשר בוחרים בניה קלה חוסכים בטווח הארוך והקצר כאחד. החיסכון בטווח המידי נובע מכך שהתהליך מהיר יותר, ולכן הזוג ישלם על פחות ימי עבודה של צוותי הבניה. למעשה, בניה קלה אורכת כמחצית מן הזמן שדורשת בניה מסורתית. החיסכון לטווח הארוך נובע מכך שהבניה הקלה מבודדת יותר – ולכן יש חיסכון משמעותי בהוצאות החימום בחירוף ומיזוג האוויר בקיץ. מומלץ לשלב גם חלונות כפולים שיבטיחו בידוד מקסימאלי.
ברור, החיסכון נובע גם מכך שהזוג הצעיר משלים את הפרויקט מהר יותר ויכול ליהנות מן הנכס מוקדם יותר ולחסוך בהוצאות על תקופת ההמתנה. בנוסף, הבניה הקלה פותחת אפשרויות לעיצוב חדשני ומעניין. כאמור, בניה קלה בצפון נעשית ממגוון חומרים כאשר לרוב בניה ירוקה מציעה חומרים חמים וטבעיים כמו עץ, אבן וגבס. לא במקרה אלו הם החומרים האופנתיים ביותר כיום, והם מסמלים את השאיפה של האנשים לחזור לימים פשוטים יותר ולמגע בלתי אמצעי עם הטבע והסביבה.